Sacharidová chřipka
Sacharidová chřipka

Naše potrava se skládá ze tří makroživin – tuků, sacharidů a bílkovin.

Hlavní zdroj energie pro organismus jsou sacharidy, které naše tělo metabolizuje na glukózu (jednoduchý cukr). Glukóza je základní palivo pro naše tělo a mozek.

Při větším omezení sacharidů ve stravě, začne si organismus hledat náhradní zdroj energie – obvykle jsou to tuky. Stav, kdy tělo jako zdroj energie využívá místo glukózy tuky, se nazývá nutriční ketóza. K tomuto stavu velmi dochází, pokud se rozhodneme přejít na nízkosacharidové stravování.

Tělo je chytré a počítá s možným výpadkem cukrů v přijímané stravě. Vytváří si zásoby glukózy ve formě glykogenu, má je uložené v játrech a ve svalech. Při snížení příjmu sacharidů, dojde na glykogen. V závislosti na naší aktivitě dochází k vyčerpání glykogenu během pár dnů.

Po vyčerpání glykogenu začíná naše tělo bít na poplach. A v ten moment nastává sacharidová chřipka. Obecně se tedy sacharidová chřipka objevuje v prvním týdnu na nízkosacharidové dietě.

Čím víc jsme aktivní a čím méně sacharidů ve stravě přijímáme, tím dříve a větší silou chřipka udeří.  Většinou se začíná chřipka projevovat ve druhé půlce prvního týdne a do normálu se tělo vrací po 4-5 týdnech.

Příznaky sacharidové chřipky

  • malátnost
  • bolesti hlavy
  • nespavost
  • neschopnost myslet s čistou hlavou
  • únava
  • nevolnost od žaludku
  • zácpa
  • neustálá žízeň
  • křeče v nohách
  • bušení srdce

Sacharidová chřipka většinou dříve nebo později odezní a vy budete mít stejně energie, jako před nástupem na low carb stravu. 

Jak si ulevit od příznaků sacharidové chřipky

Pijte dostatek vody a zvyšte příjem soli

Protože vaše tělo v začátcích Low Carb diety začne vylučovat vodu a sůl, je důležité zvýšit jejích příjem. Myslete tedy na hydrataci a pijte dostatečné množství vody. V prvním týdnu doporučujeme pít alespoň 2,5 litrů vody denně. Pokud vás v prvním týdny překvapí některý z příznaků, rozmíchejte půl lžičky soli ve vodě a vypijte ji. Příznaky by se měly zmírnit, a v některých případech zcela vymizí. Zvýšený příjem vody, sodíku vám také může pomocí se zácpou, která se u některých lidí objevuje jako jeden z krátkodobých příznaků přechodu na nízkosacharidovou stravu.

Dbejte na dostatečný příjem tuků

Dostatečný příjem vody a soli vám pomůže zmírnit příznaky sacharidové chřipky, pokud se ale nebudete stále cítit dobře, doporučujeme vám vyzkoušet navýšit příjem tuků. Vaše tělo používá při Low Carb dietě tuky jako hlavní zdroj energie. Pokud snížíte příjem sacharidů a nenavýšíte příjem tuků, můžete se cítit unaveně, podrážděně a hladově. Na začátku Low Carb diety je důležité navýšit příjem tuků, aby si vaše tělo zvyklo na tento nový zdroj energie. Jednoduše do jídel můžete zařadit například olivový olej, máslo.

Vyzkoušejte pomalejší přechod

Pokud vám proti sacharidové chřipce nepomůže zvýšený příjem vody, soli a tuků, zkuste ještě ještě chvíli vydržet. Pokud budou potíže dále přetrvávat, vyzkoušejte pomalejší přechod na Low Carb stravování. Dočasně můžete vyzkoušet mírně zvýšit příjem sacharidů. Určitě ale vynechejte cukr a zpracované potraviny. Zvýšení příjmu sacharidů vám zpomalí hubnutí, ale pokud máte s přechodem na novou stravu problémy, určitě doporučujeme tento mírnější způsob vyzkoušet.

Vyhněte se náročnému sportu

Spousta lidí je po přechodu na nízkosacharidovou stravu překvapena zvýšeným výkonem při sportu a celkově větší energií během dne. V průběhu prvních týdnů, ale doporučujeme vynechat náročnější sportovní aktivity, i když jste na ně zvyklí. Pokud trpíte příznaky keto chřipky, vynechejte náročné sportovní aktivity, které mohou následně zhoršovat příznaky přechodu na novou stravu. Naopak začněte například s chůzí, protahováním či jógou. Tyto aktivity vám neuškodí a naopak se po nich můžete cítit o něco lépe. V prvních týdnech nízkosacharidového stravování tedy můžete pocítit pokles výkonu při sportu. Nemusíte se obávat, tento výkon se vám vrátí do normálu do 4 až 6 týdnů a může se také ještě zlepšit.

Neomezujte příjem kalorií

V prvních týdnech Low Carb diety se snažte neomezovat příjem kalorií. Hladovění a omezování příjmu jídla vám může zhoršit příznaky chřipky. Toto stravování je o přirozeném pocitu zasycení, hladovění se tedy vyhněte a vsaďte na vyvážený pocit sytosti. Až se dostane do ketózy, vaše chuť k jídlu pravděpodobně poklesne a přirozeně budete jíst méně. V prvních týdnech tedy jezte tolik povolených potravin, kolik bude potřeba k vašemu nasycení.

Jak dlouho trvá?

Délka sacharidové chřipky je velmi individuální. Někdo z ní dostane během několika dní, jiného potrápí týdny.

Hodně záleží na tom, kolik sacharidů (sladkosti, pečivo) jste před nástupem na low carb jedli, a nakolik jste je nyní ve své stravě snížili. Období nízkosacharidové chřipky se také říká keto-adaptace. 

Shrnutí

Sacharidová chřipka se obvykle dostavuje, pokud ve stravě razantně snížíme sacharidy, které organismus využívá jako zdroj energie. Místo nich začne pálit tuky, tomuto stavu se říká nutriční ketóza. První příznaky očekávejte do několika málo dnů po najetí na low carb. Malátnost, bolest hlavy, fyzická i psychická únava. Pomáhá zejména odpočinek, popíjení osolených masových vývarů, užívání hořčíku. 

Pokud na low carb vydržíte, tělo by se mělo adaptovat a sacharidová chřipka během několika dní až týdnů odeznět.

Rozcestník Low Carb byl inspirován originálem na dietdoctor.com a některé části rozcestníku jsou překladem uvedených stránek. Informace byly použity ze stránek: lchfdieta.cz, ladylowcarb.cz, dietdoctor.com

close

INFORMACE O NÍZKOSACHARIDOVÉM STRAVOVÁNÍ

MANUÁL LOW CARB

- oblíbená firma -

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Zadejte svůj komentář!
Zde prosím zadejte své jméno